UAE 2014-2015

Over mijn reiservaring in de Verenigde Arabische Emiraten (UAE) zal ik regelmatig een (deel)verslag uploaden en toevoegen aan deze pagina. Kom dus regelmatig kijken naar mijn laatste belevenissen en lezen natuurlijk. Naast deze verslagen heb ik een reisgids van de UAE samengesteld. Dit is hier te vinden.

Verslag deel 14

Emiraat Abu Dhabi

Abu Dhabi is de hoofdstad van het emiraat Abu Dhabi en tevens de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten (UAE). Abu Dhabi is na Dubai de grootste stad van de UAE en telt meer dan 1,5 miljoen inwoners. 80% hiervan is buitenlander (expats). Een groot deel van de inwoners komt uit landen als: India, Pakistan, Egypte, Bangladesh, de Filipijnen en diverse Arabische landen. Bijna 80% van de bevolking woont in de steden. Abu Dhabi is een zeer moderne en luxe stad met winkelcentra, hotels, restaurants, etc. Het emiraat Abu Dhabi is met 87% van het totale landoppervlakte veruit het grootste van de zeven emiraten.
Abu Dhabi wordt geleid door Khalifa bin Zayed Al Nahayan, die ook president is van de UAE. De naam Khalifa betekent letterlijk opvolger en wordt al eeuwen traditioneel doorgegeven in de familie Al Nahayan.
Een veel vertelde legende verklaart de naam van Abu Dhabi. In 1761 zouden leden van de Bani-Yas stam uit de Liwa-oase, tijdens een dagenlange achtervolging van een gazelle, een zoetwaterbron ontdekt hebben op een van de eilanden voor de kust. De leider van de stam besloot de Liwa-oase te verlaten en zich aan de kust te vestigen. Rond de zoetwaterbron verrees het Al Hosn-fort. Sindsdien zou de naam Abu Dhabi “Vader der Gazelle” in gebruik zijn.
Abu Dhabi is een stad zonder lange geschiedenis. Rond 1900 had de stad nog maar 10.000 inwoners. De inkomsten van de bevolking kwamen vooral van de parelvisserij. Helaas stortte de pareleconomie aan het einde van de jaren ’30 volledig in en bleef er weinig voor de bevolking over.
1958 was voor Abu Dhabi een belangrijk jaar in de geschiedenis, want er werd voor het eerst olie gevonden. Dit heeft de stad de opvolgende jaren een enorme wending gegeven. De hele stad is pas na de tweede helft van de twintigste eeuw opgebouwd. Het mag op zijn minst opmerkelijk genoemd worden, dat de bestuurders en stadsontwikkelaars uit die tijd een vooruitziende blik hadden en een nieuwe stad ontwikkelde met een modern wegennet bestaande uit brede zesbaans wegen gericht op de toekomstige expansie van de stad. Internationale bedrijven van over de hele wereld kwamen om er een vestiging te openen. De oude laagbouw werd vervangen door hoogwaardige moderne architectuur. De groots opgezette wegenstructuur, luxe hotels en allerlei andere zaken hebben dankzij de olie-opbrengsten het oorspronkelijke kleine stadje veranderd in een mondaine stad en dat amper in 60 jaar tijd. Van een arme vissersplaats werd het één van de rijkste plekken ter wereld.

AD007 Abu Dhabi wp
Abu Dhabi groeit en ontwikkelt. Daar horen ook groeistuipen bij waar je als bezoeker/toerist ook regelmatig mee geconfronteerd wordt. In het oudere deel van Abu Dhabi merk je dat aan de oudere wegen die geherstructureerd worden. In de nieuwere wijken zie je, dat er vrij veel bouwoverlast kan zijn, trottoirs in downtown liggen op veel plaatsen open. Het lijkt net alsof men op te veel plekken tegelijkertijd bezig is en er niets afkomt. In een land waar olie gewonnen wordt, autorijden goedkoop is, is de voetganger duidelijk ondergeschikt.
Soms worden er prachtige stukjes architectuur toegepast om de stad fraaier te maken. Vooral in de ontwikkelingsfase zie je hoe bijzonder de structuur in elkaar steekt. De vele kleine moskee’s met hun minaretten daarentegen steken behoorlijk af tegen de moderne architectuur. In de avond zijn de moskee’s meestal met groen licht verlicht, hetgeen een fraaie uitstraling geeft.
Abu Dhabi is de stad met de meeste bouwkranen ter wereld. Veel van de nieuwbouw is wolkenkrabber, waardoor de skyline bijna dagelijks schijnt te veranderen. De hoogbouw komt eveneens overeen met de Amerikaanse steden. Het is een betonnen stad.
Door de snelle groei is de stad sterk beïnvloed door andere, voornamelijk westerse en oosterse, culturen. Het wegenpatroon is recht zoals dat in Amerikaanse steden ook is.
De keukens van restaurants zijn vooral beïnvloed door de vele Aziaten die in het land wonen. Vanwege de binding met Engeland tot 1971 is het land erg Engels georiënteerd. Het land is tweetalig.

GM02 Grote Moskee wp
Wat heeft Abu Dhabi wat Dubai niet heeft en omgekeerd? Dat is altijd interessant voor de toerist. De stad Abu Dhabi is een stuk kleiner dan Dubai. Dubai heeft alles en Abu Dhabi heeft aanzienlijk minder te bieden. Abu Dhabi biedt voor de toerist onder andere de grote moskee, Ferrari World, Waterworld en het F1 Yas Marina circuit, maar of je aan dat laatste als toerist nou zoveel hebt, is sterk te betwijfelen. Dubai daarentegen heeft musea, een indoor skibaan en ijsbaan, een dolfinarium, pretparken, s-werelds grootste mall, s-werelds hoogste gebouw, musicals enz. Dubai heeft duidelijk voor de toerist een enorme voorsprong. Maar Abu Dhabi heeft vanwege de olieproductie veel meer geld is met man en macht bezig om deze achterstand op Dubai zo snel mogelijk in te lopen. Zo worden er onder andere maar liefst vier musea tegelijkertijd gebouwd op het Saadiyat Island, dat het culturele eiland van Abu Dhabi moet worden in 2017. Nummer 1 van de activiteiten is het bezoeken van mall’s. Wat moet je anders met je tijd en geld doen als toerist?
De stad wordt ook wel parkstad genoemd. Er zijn minstens 23 parkjes te vinden die stuk voor stuk goed onderhouden worden en rijk voorzien zijn van bomen, bloemen, paden, fonteinen, bankjes enz. De lokale bevolking maakt veelvuldig gebruikt van de parken door er op de rustdag (vrijdag) en in de avonden te socializen, te rusten maar ook vaak om te barbecueën. Hele gezinnen trekken er op uit en nemen zijltjes, dekens, stoelen en speelgoed mee. Kinderen spelen, ravotten en voetballen op het gras. De parken zijn ongelooflijk groen, dankzij de irrigatiesystemen.
Abu Dhabi claimt de rijkste stad van de wereld te zijn, maar dat roept Doha (de hoofdstad van Qatar) ook van zich af. Wat is de rijkste stad? Is dat het geld in de schatkist, het geld opgeteld van alle inwoners of de geldwaarde van de olie die nog in de grond zit? De bevolking van Abu Dhabi is grofweg in drie categorieën onder te verdelen. Aan de bovenkant staan de Emirati. De Emirati zijn in het algemeen rijk en vertegenwoordigen slechts 20 % van de bevolking. Dan volgt het middenkader bestaande uit westerlingen (expats) die vooral functies hebben op het gebied van knowhow zoals architecten- en adviesbureaus. Daaronder bevindt zich een heel grote groep Aziaten, die voornamelijk lichamelijk werk verrichten zoals bouwvakkers, schoonmakers, chauffeurs enz. Deze laatste groep werkt in verhouding tot de andere bevolkingsgroepen in de regel voor een hongerloontje, maakt lange dagen en werkt zes dagen per week. Het maandloon van een bouwvakker ligt op ongeveer 200 euro per maand. Het is dus de vraag of een stad zich de rijkste stad van de wereld kan noemen, terwijl het merendeel van de bevolking moet leven van een erg laag salaris. Zich de rijkste stad van de wereld noemen is dus een erg relatief begrip.

AD066 Abu Dhabi
Na acht maanden in Abu Dhabi gewoond te hebben op drie verschillen plaatsen zowel in down town als daar buiten ken ik de stad bijzonder goed. In die tijd heb ik honderden kilometers door de stad gereden maar ook honderden kilometers door de stad gewandeld. Ik wilde gewoon alles zien. Hierdoor heb ik een goed beeld verkregen van de stad. Ik moet zeggen dat dat beeld niet bepaald aansluit bij de mooie beschrijvingen in de reisbrochures. Om commerciële redenen zijn de beschrijvingen in reisbrochures altijd positief weergegeven. In de brochures zijn lange lijsten weergegeven van bijzondere plekjes, de hotels zijn van topklassen en de stranden zijn paradijselijk mooi. Wat ze er niet bij vertellen is, dat de hitte de helft van het jaar ondragelijk is. Soms nemen mensen in hun vakantie in oost-Azië wat extra vakantiedagen in het Midden-Oosten erbij, omdat het vliegtuig nou eenmaal daar een tussenstop maakt. Mijn advies is, doe dat niet en vlieg meteen door. In de zomermaanden schommelt de temperatuur altijd maar dan ook altijd rond de 45°C en dat met een zeer hoge luchtvochtigheid. Wil je het Midden-Oosten bezoeken, doe dat dan in de wintermaanden als de temperatuur dagelijks tussen de 25-30°C ligt. Het regent slechts enkele dagen per jaar. De weerverwachting is hierdoor bijna 100% betrouwbaar. Zon, zon en nog eens zon!
Houd je van luie vacaties met luxe hotels, goede restaurants en prachtige stranden, dan ben je in Abu Dhabi aan het goede adres. Maar wil je ook nog wat zien en wat doen dan kom je al snel bedrogen uit. Tegen alle mooie reisbrochures in beweer ik dat Abu Dhabi een saaie stad is, waar niet veel is te zien. De mooie plekjes zijn hierboven al beschreven. Abu Dhabi is ook geen gezellige stad. Er zijn wel redelijk veel terrasjes, maar behalve bij de duurdere hotels wordt er nergens alcohol geschonken. Wat heb ik vaak na een lange wandeling in de zinderende zon naar een koel biertje verlangd. Gelukkig kon ik op mijn hotelkamer wel alcohol drinken. Op diverse locaties in de stad zijn er liquor stores waar alcohol te koop is.

Klik voor meer foto’s

Verslag deel 13

Cultuur

Toen ik voor het eerst in de UAE kwam, maar ook voor het eerst van mijn leven in een Arabisch land, was mijn gedachte dat het land weinig cultuur had. Ik baseerde dat op het feit dat Abu Dhabi honderd jaar geleden nog een klein vissersdorpje was en dat de UAE pas sinds 1971 bestaat. De hele stad bestaat uit moderne gebouwen, veel wolkenkrabbers en (bijna) geen historische gebouwen. Maar gaande weg kwam ik er achter dat ik er naast zat. De UAE / Abu Dhabi heeft redelijk veel cultuur. De Arabische cultuur wijkt alleen erg veel af de westerse cultuur. Daarmee raak ik natuurlijk een kernpunt, want cultuur is voor ieder volk en land anders.
De rode draad door de Arabische cultuur is de islam. Arabieren zijn een zeer gelovig volk. De meeste moslims bidden zeer trouw vijf keer per dag. Van enige “ontmoskeëing ” – voor zover dat woord bestaat – is weinig sprake. In de islam is er een enorm verschil tussen man en vrouw. Moskeeën hebben aparte gedeeltes voor mannen en vrouwen. Vrouwen moeten meestal via een zijingang naar de moskee, terwijl mannen via de grote hoofdingang naar binnen gaan. Vrouwen gaan vreemd genoeg minder naar de moskee.
Tradities en mondelinge overlevering van verhalen, spreekwoorden, maar vooral van poëzie en liederen zijn belangrijke onderdelen in het leven van de Arabier. De Arabier is geen lezer. Informatie wordt generatie op generatie mondeling doorgegeven. De Arabier stuurt geen kaart of brief. Ze hebben niet eens huisnummers en brievenbussen.
Muziek en dans zijn in de Arabische landen even belangrijk als bij ons, maar toneel, film en theater zijn daarentegen minder aanwezig. De dansen zijn sober en kenmerken zich door ritmische bewegingen. Mannen en vrouwen dansen apart. Vrouwen dansen meestal binnenshuis. Mannen dansen (Ayyalah al Ardha) in het openbaar, in rijen tegenover elkaar met in de rechterhand een dun wandelstokje, begeleid door zang en trommels.
Ondanks dat muziek een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis, is muziek van eigen bodem in de UAE erg beperkt. Er zijn relatief weinig zangers, bands en orkesten in de Emiraten. Muzikanten die dans begeleiden spelen nog steeds eenvoudig op trommels en dergelijke. Een moderne popband met gitaren en drums is vooralsnog erg zeldzaam. Het lijkt alsof Emirati überhaupt weinig een instrument bespelen.
Het land kent ook geen straatmuzikanten, zowel van eigen bodem als buitenlanders.
Emirati leiden een weinig uitbundig bestaan. Mede vanwege hun geloof en het niet drinken van alcohol zijn het geen feestgangers die tot diep in holst van de nacht doorzakken. Vroeg in de ochtend klinkt immers de eerste oproep uit de minaretten van de moskeeën voor het ochtendgebed of bezoek aan de moskee.
In de steden zijn wel cafés, maar als je denkt “Ik ga eens lekker een biertje drinken”, kom je bedrogen uit. De cafés in de Emiraten zijn non-alcohol! Het enige wat je er zult treffen zijn mannen die een kaartspel spelen of een sapje drinken. Natuurlijk zijn er wel locaties waar wel alcohol verkocht wordt, maar dit zijn altijd resorts, hotels of restaurants, waar in principe weinig inheemse bevolking komt.
Klederdracht is al eeuwenlang stipt gebonden aan tradities. Mannen dragen een dishdasha (witte jurk) met een gutra (theedoek) op het hoofd en sandalen zonder sokken. De authentieke moslimvrouw draagt lange, ruim zittende zwarte kleding (abaya) en een ghimaar (grote, hangende hoofddoek) soms aangevuld met een niqaab (hetgeen het gehele gezicht bedekt, met uitzondering van de ogen). In een enkel geval worden zelfs de ogen nog bedekt met een doorzichtige doek of zonnebril. Jonge meisjes gaan gekleed in kleurrijke (westerse) kleding, maar ieder meisje uit een traditioneel gezin weet dat ooit de dag in haar leven komt, dat ze de vrolijke kleding voorgoed zal verruilen voor de zwarte abaya zodra zij een vrouw wordt. Vanaf dat moment is haar lichaam uitsluitend bestemd voor haar (toekomstige) man.
Vanwege de bijna volledige lichaamsbedekking spelen de ogen en handen een belangrijke rol voor de Arabische vrouw. Er wordt veel aandacht besteed aan make-up van de ogen. De moslima moet het immers hebben van de aantrekkelijkheid van haar ogen. Handen worden soms voorzien van hennabeschilderingen die bestaan uit bloemen en motieven. Vrouwen maar ook mannen gebruiken vaak sterk ruikende parfum.
Alle belangrijke functies zoals politici, leiders, politie en dergelijk worden uitsluitend beoefend door mannen. In de Arabische landen staat de man aan het hoofd van het gezin, het bedrijf, de overheid en politiek.
Polygamie is toegestaan volgens de islam en het komt nog (steeds) voor in de UAE. Iedereen mag natuurlijk zelf weten wat hij er van vindt, maar het feit dat er relatief veel scheidingen zijn onder polygamiehuwelijken geeft zo zijn bedenkingen.
Openbare kunst staat op een bijzonder laag niveau in de UAE. Langzaam maar zeker zie je dat er steeds meer moderne kunstprojecten gerealiseerd woorden. Voorbeelden daarvan zijn te zien in de Yas Mall in Abu Dhabi en de Sheikh Mohammed Bin Rashid Boulevard in Dubai waar diverse beelden staan. Openbare kunst wordt gerealiseerd in het belang van toerisme en expats.
Het is te kortzichtig om te zeggen dat de Arabieren helemaal niks hebben met kunst. Hun kunst is alleen anders dan wat wij westerlingen gewend zijn. Arabische kunst bestaat veelal uit kleine (gebruiks)voorwerpen die versierd zijn met motieven. De Arabische koffiepot (dallah) wordt vaak gebruik als kunstvoorwerp. Voorbeelden daarvan zijn te zien in Littihad Square in Abu Dhabi. Vanwege de natuurgetrouwe weergave van deze kunstvoorwerpen ervaren wij westerlingen deze kunstvorm op een heel andere manier. De meeste moderne en oude kunststijlen zoals expressionisme, surrealisme, modernisme om er maar een paar te noemen komen (bijna) niet voor in de UAE. Langzaam maar zeker komen er steeds meer kunstgaleries. In Abu Dhabi wordt momenteel (2015) een Louvre en Guggenheim museum gerealiseerd met een grote kunstcollectie, maar dat is dus alleen maar omwille van toerisme.

KUN14 Moubarak Bin Mohammed street (1024x953)
Typische voorwerpen die bij de Arabische cultuur horen zijn: Perzische tapijten, de waterpijp (shisha), gahwa (koffie), de koffiepot (dallah), shawarma en de khanjar (mes).
De handgeknoopte Perzische tapijten komen zoals het woord al zegt oorspronkelijk uit Iran en dus niet uit het Midden-Oosten. Desondanks zijn deze tapijten hier erg populair.
De waterpijp wordt vooral gebruikt in restaurants, cafe’s en in de huiskamer door mannen en vrouwen. Ja, hier wordt nog gewoon gerookt in openbare ruimten. Roken kan min of meer als vanzelfsprekend beschouwd worden. Het percentage rokers is erg hoog.
Arabische koffie (Gahwa) wordt gewoonlijk kokend heet gediend in enkele centiliters, zodanig dat de bodem van de kleine kopjes net bedekt is. Omdat slechts kleine hoeveelheden worden geschonken koelt de koffie snel af. Volgens traditie blijft de gastheer / ober de kopjes telkens bijschenken, totdat de gast het gebaar geeft genoeg te hebben. De koffie wordt geschonken uit een dallah. Dit is een koffiekan die te herkennen is aan de snavelachtige schenktuit die hoog op de kan is geplaatst.
Shawarma (shoarma) is een typisch Islamitisch gerecht die weinig toelichting beoogd, omdat het ook bij ons reeds lange tijd is doorgedrongen.
De khanjar is een Arabische dolk/mes die op de buik wordt gedragen in een rijk versierde zilveren holster die de vorm heeft van de hoofdletter “J”. Ongetwijfeld zal vroeger het mes gebruikt zijn bij de jacht of bij gevechten. Tegenwoordig wordt met name de khanjar gedragen bij officiële gelegenheden door mensen met aanzien zoals sjeiks en politici. Zo staat bijvoorbeeld president Qaboos bin Said al Said van Oman steevast met de khanjar op foto’s. Dat zie ik onze Wim-Lex nog niet doen!
Kalligrafie behoort tot een van de onderdelen van de Arabische cultuur. Het Arabische schrift is het schrift van de Islam en lijkt op een ware vorm van kaligrafie. Het alfabet bestaat uit 28 letters en men schrijft van rechts naar links, maar dat geldt dan weer niet voor cijfers. Blokletters bestaan niet in het Arabische schrift.
De Arabische architectuur heeft een typische en herkenbare stijl die hand in hand gaat met de cultuur van het Midden-Oosten. Typische elementen van Arabische zijn bijvoorbeeld de ramen (mashrabiya), het eenvoudige zandkleurige pleisterwerk, de koepels en minaretten op de moskeeën.
Heel herkenbaar in de oude wijken zijn de souks (souq). Geëvalueerd van eenvoudige marktkramen zijn tegenwoordig alle markten ondergebracht in kleine winkeltjes al dan niet of wel in een overdekte hal of in een winkelstraat. Souks bestaan in de regel uit vele kleine winkeltjes die zij aan zij een winkelstraat vullen. Letterlijk alles is te koop in deze winkeltjes die meestal zeven dagen per week open zijn gedurende de hele dag en avond. Vooral in de avonden kan het erg druk en gezellig zijn in de souks.
Er is dus redelijk veel cultuur in de UAE. Vanwege de enorme modernisering en het hoge percentage allochtonen komt de Arabische cultuur behoorlijk in de verdrukking. Vanwege de modernisering worden ook de Arabieren steeds moderner. Hun favoriete speeltjes zijn ondertussen snelle auto’s en smartphones, die ze overigens de hele dag vast hebben. De bevolking van alle golfstaten bevindt zich in een spagaat waarbij een been in de Arabische wereld staat en het andere been in de Westerse wereld. Persoonlijk zou ik me niet prettig voelen in die situatie. Je moet kiezen maar je kunt niet kiezen. Houd je je vast aan rijke Arabische/Islamitische tradities of kies je voor de luxe van de westerse wereld. Abaya of spijkerbroek? Arabische kalligrafie of smartphone? Kameel of Ferrari?

Verslag deel 12

Emiraat Sharjah

Het conservatieve Sharjah is het enige emiraat in de UAE, waar verkoop van alcohol verboden is. Het gebruik van alcohol in eigen woning is toegestaan indien je in het bezit bent van een geldige “Alcohol License”, dat noodzakelijk is voor het vervoer van de alcohol tussen de verkoopplaats en het huis. Sharjah heeft ook de strengste fatsoen wetten in de UAE met conservatieve kledingregels voor mannen en vrouwen. Vermengen tussen ongetrouwde mannen en vrouwen is illegaal: “alleenstaande mannen en vrouwen mogen niet alleen in openbare plaatsen zijn, of op verdachte tijden en omstandigheden.” Aldus een uitgegeven boek door de gemeente in 2001. Wandelend door de stad in mijn korte broek kreeg ik de indruk, dat ik de enige was met een korte broek en dat de mensen me aankeken vanwege mijn “onfatsoenlijke” kleding. Het aantal toeristen is sowieso niet erg groot in de stad, waardoor je je al vrij snel een “uitzondering” voelt.
Als je de steden / Emiraten van de UAE in een rangorde zou moeten zetten is Sharjah een goede derde en kan het aardig meekomen. De naamsbekendheid van het emiraat is echter beduidend slechter dan van Dubai en Abu Dhabi. Sharjah is beduidend anders dan Abu Dhabi en Dubai. Ik vind het de mooiste stad van de UAV en het heeft verhoudingsgewijs het meeste te bieden. Abu Dhabi is gewoon een saaie stad met een recht blokkenpatroon waar te weinig te zien en te doen is. In Dubai is veel te zien en te doen maar het is veel te groot en uitgestrekt. Sharjah is kleiner, knusser en heeft veel te bieden binnen redelijk kleine afstanden. Enerzijds is er de oude wijk die je nog het gevoel geeft in een Arabische wereld te zijn. De oude wijk van Sharjah is echter is één woord samen te vatten, nl. “uitgeleefd”. Arabieren doen weinig aan onderhoud. Het zit niet in hun genen, vandaar ook al het cultureel erfgoed verdwenen is. Als een wijk “op” is, slopen ze de bebouwing en zetten er moderne hoogbouw voor in de plek. Zo zal het ook met de oude wijk vergaan. Als men niets doet is over een jaar of 20 jaar de oude wijk verandert in een krottenwijk waar geen toerist meer wil komen.
In deze oude wijk is een even oude souk, die vooral op de vrijdagavond erg druk bezocht wordt door de locals. Gedurende de dag is het tijd voor rust en het gebed, buiten het feit dat het overdag (te) warm kan zijn. Des te drukker is het in de avonden op de straat. Het lijkt wel dat dan iedereen boodschappen gaat doen. Het heeft een gezellige sfeer. In deze oude stadswijk zijn zelfs nog onverharde wegen en dat is toch redelijk zeldzaam in moderne landen.
Sharjah heeft nog een historisch centrum en veel cultureel erfgoed, ook al is het een reconstructie. In dit historisch centrum staan veel bijzondere gebouwen, forten en musea binnen de ommuring.

SHA035 Sharjah (1024x678)
Anderzijds laat het nieuwe gedeelte met zijn moderne architectuur en wolkenkrabbers zien dat Sharjah een mondaine stad is. Rijdend langs de lagunen zie je een mooie sfeervolle mix van water en moderne architectuur met wolkenkrabbers.
De stad Sharjah heeft 3 prachtige lagunes waar veel moderne hoogbouw te vinden is. Dit is ook de zijde die verbonden is met Dubai, waardoor de bebouwing van de steden vlekkeloos in elkaar over gaat.
Onderscheidende monumenten in Sharjah zijn de twee grote overdekte souks met hun islamitisch ontwerp, een aantal recreatiegebieden en openbare parken, zoals het Al Jazeirah Fun Park en de Al Buheirah Corniche. De parken met de talrijke palmbomen zijn schitterend gesitueerd langs de lagunen waardoor het geheel een romantische sfeer geeft. De openbare pleinen zijn vaak voorzien van een indrukwekkend monument. De stad is ook opmerkelijk vanwege diverse grote, mooie en indrukwekkende moskeeën in grote verscheidenheid.
Sharjah is een sterk gelovig emiraat, strenger dan Dubai en Abu Dhabi. Op de rust- en gebedsdag, dat is in de UAE vrijdags, zijn in de ochtend alle winkels dicht vanwege de gebedsdiensten.
Sharjah heeft veel gebouwen in Arabische architectuur zoals alle ministeriële gebouwen die langs de kreek staan en de gebouwen aan de Cultural Roundabout.
In Corniche kun je heerlijk wandelen terwijl je geniet van het schouwspel hoe de traditionelen vrachtschepen met de hand meters hoog overvol beladen worden.
Sharjah is de ‘Arabische Culturele Hoofdstad’ van de UAE en heeft erg veel musea en heeft hierdoor voor de toerist veel te bieden. Kortom, Sharjah is top en verdient veel meer waardering en naamsbekendheid, maar dat zal onder het juk van het wereldbekende Dubai nog niet meevallen.

Klik voor meer foto’s

Verslag deel 11

Bevolking

Bij de eerste ontmoeting met de Arabische bevolking op het vliegveld werd ik meteen geconfronteerd met mannen in de witte “jurken”. Natuurlijk weten we allemaal dat dit de Arabische klederdracht is en dat het hier heel normaal is. Iedereen heeft het wel eens gezien of op TV of misschien incidenteel in Nederland. Bij het zien van de eerste witte “jurken” was mijn eerste gedachte echter dat het sjeiks waren. Dat is natuurlijk onzin en heel naïef. Het zijn niet alleen maar sheikhs die in deze kleding lopen, maar alle mensen van de laagste tot de hoogste klasse.
Mijn mening is dat er iets negatiefs aan deze kleding is. Je weet niet wie je voor hebt en je spreekt de mensen niet aan. Het is allemaal heel afstandelijk. Als je in het buitenland op vakantie bent, vind ik het altijd leuk om een praatje te maken met de bevolking. Natuurlijk is de Arabische taal ook een barrière, maar de klederdracht is een extra handicap om de mensen aan te spreken.
Voor de moslima geldt eigenlijk precies hetzelfde of eigenlijk nog veel meer. Naar mate er minder van de vrouwenhuid zichtbaar is neemt de behoefte af om deze vrouwen aan te spreken. Ja, het klinkt misschien heel lullig, maar zo is het wel.
Veel westerse mensen haten de boerka’s vanwege de onderdrukte positie die de vrouw in Islamitische landen heeft. Persoonlijk heb ik er echter helemaal geen moeite mee. Ik respecteer de gewoontes en tradities van de landen en iedereen moet doen en laten wat hij/zij zelf wil. Het heeft toch ook een mooie kant dat we niet allemaal hetzelfde zijn. Toch?
Het klinkt misschien heel gek, maar soms vind ik de moslima best sexy. Soms hebben ze extreem mooie ogen, dat je vanzelf denkt, dat de rest ook heel mooi moet zijn. Ik vraag me dan af wat er achter die hoofddoek zit en zou dol graag het gezicht willen zien (en misschien wel meer). Of fantaseer ik nu te veel? Even dacht ik onlangs dat dit ging gebeuren. Bij Ferrari World stond een “boerka meisje” in de rij voor de supersnelle achtbaan. Dat gaat nooit goed dacht ik en zag in gedachte al haar hoofddoek van haar hoofd waaien. Nieuwsgierig als ik was hield ik haar in de gaten en ging er vanuit dat ze op het laatste moment het hoofddoek zou afdoen. De teleurstelling was groot toen ik er achter kwam dat het attractiepark er op is ingesteld. Net voor ze instapte pakte ze een soort van hoofdkapje met een koord, trok het over de boerka, trok het koord aan en stapte in. Hè jammer, wat ik haar gezicht graag gezien.
In restaurants nemen de moslima soms het doek (niqaab) voor het gezicht af, zodat ze niet belemmerd worden bij het eten. Soms laten ze de niqaab zitten en tillen bij iedere hap de stof een beetje op. Er zijn restaurants waar moslims in een afgesloten hoek kunnen zitten en eten waar het nigaab wordt afgedaan. Soms wordt een vouwscherm gebruikt dat inkijk naar het restaurant belemmert. De ober serveert dan het eten langs het scherm. Tja, je zal eens gezien worden!
De bevolking in de UAE is erg divers. Het is een multiculturele samenleving. 80% van de bevolking is buitenlander. Dit neemt alleen maar toe en mogelijk verliest het land daardoor steeds meer zijn eigen identiteit. De verwestersing en “veroostersing” – voor zover dat woord bestaat – neemt steeds verder toe. Op TV worden vele westerse programma’s uitgezonden waardoor de Arabieren “besmet” worden met westerse invloeden. In de toekomst zullen boerka’s verdwijnen en Arabieren gaan net als wij gewoon alcohol drinken. Mark my words. Op TV wordt het nieuws echt niet voorgelezen door vrouwen in boerka’s. Wel in klederdracht overigens. Ik weet ook zeker dat de Arabische mannen graag naar mooie westerse vrouwen op TV kijken.
Sport staat op een laagniveau in de UAE. Sportzalen, voetbalvelden en dergelijke zijn zeldzaam. Oorzaken daarvan zijn de zinderende hitte in de zomer en kleding. Als vrouw zijnde is het onmogelijk de abaya (zwarte jurk) te verruilen voor sportkleding en te sporten in openbare sportgelegenheden. Haar lichaam mag immers alleen gezien worden door haar (toekomstige) man. Het beoefenen van sport in gescheiden gelegenheden is wel mogelijk voor vrouwen. De Arabische mannen zijn ook niet echte sportfanaten. Ook voor de man is het een grote overgang om de dishdasha (witte jurk) te verruilen voor bijvoorbeeld sportbroek en T-shirt. Natuurlijk is er wel een voetbalcompetitie zoals wij dat kennen, maar met slechts 7 Emiraten (steden) ben je eigenlijk zo uitgespeeld.
In de UAE zijn enorm grote verschillen in inkomen en rijkdom. Enerzijds zijn er de stinkrijke Arabieren (sheikhs) en anderzijds zijn er de straatarme Aziaten die voor een hongerloontje werken. Deze Aziaten verdienen desondanks toch nog veel meer dan in hun eigen land. Zonder de goedkope arbeidskrachten zou de UAE niet zijn wat het nu is. De sterkt groeiende economie is alleen mogelijk vanwege de goedkope buitenlandse arbeidskrachten.
Onderwijs staat in de UAE op een hoog niveau. Meisjes krijgen net als jongens de gelegenheid te studeren op kosten van de staat. Hierdoor krijgen vooral meisjes steeds meer de gelegenheid zich te ontwikkelen en vaker vooraanstaande functies in het bedrijfsleven of bij de overheid te bemachtigen. Hierdoor zal de ondergeschikte rol van de vrouw ten aanzien van de man in de toekomst op zijn minst enigszins nivelleren.
Ongeveer de hele retail draait op de Aziaten. Deze mensen werken zeven dagen per week, 12 uur per dag. Hun inkomen gaat naar de familie in het thuisland. Zo ziet hun leven er uit. Ik zie Aziaten die de hele dag nutteloze werkzaamheden verrichten. In winkels worden bijvoorbeeld de boodschappen door een medewerker na het afrekenen in een plastic tas gedaan. Op de bouw zie ik de hele dag mensen bij een wachthuisje staan in de snikhete zon (en nog lachen ze!). Winkeliers staan in eenmanszaakjes de hele dag achter de kassa op hoop voor klandizie. Bij mijn hotel staan de hele dag mensen die de auto voor je parkeren (valet parking) als je aankomt bij het hotel. Massa’s security medewerkers zitten de hele dag bijna functieloos in een huisje toezicht te houden. Ontelbare schoonmakers vegen continu de vloeren van bijvoorbeeld winkelcentra of toiletten. Het zet je aan het denken. Ik heb respect voor de mensen, maar ben o zo blij dat ik niet in hun schoenen sta.
In reisgidsen en dergelijke lees je dat de inheemse bevolking gastvrij en vriendelijk is. Mijn persoonlijke mening sluit echter hierbij niet aan. Arabieren zijn van nature gereserveerd, niet uitbundig, enigszins in zichzelf gekeerd. Arabieren spreken je niet spontaan aan, maken geen praatje met je en groeten je niet. Natuurlijk is dit wel enigszins relevant aan een grote stad. Voor vrouwen is dit helaas nog negatiever. Ze kijken je niet aan en vermijden iedere vorm van contact. Anderzijds is het achter de burka of sluier moeilijk te zien waar zij eigenlijk zelf naar toe kijken. Bij zakelijke besprekingen met Emirati vrouwen is het gebruikelijk om geen hand te geven.
Tussen Emirati mannen en vrouwen is weinig zichtbare liefde. Het is een zeer hoge uitzondering als een echtpaar hand-in-hand loopt. Tussen de mannen en vrouwen wordt in ieder geval niet in het openbaar geknuffeld, gekust of enige vorm van affectie getoond. Het komt zelfs voor dat de vrouw soms een meter achter de man aanloopt. Mogelijk wordt deze “koele” houding veroorzaakt door het feit dat (in ieder geval een gedeelte van de) vrouwen uitgehuwelijkt worden. Het is voor de mannen niet eenvoudig of een geschikte partner te vinden. Mannen en vrouwen kunnen gekoppeld worden door bijvoorbeeld families en kennissen. Bij het vinden van een geschikte partner wordt gelet op status, aanzien, familie en mogelijk ook op beroep en opleiding. Er zijn in principe weinig gemengde gelegenheden waar mannen en vrouwen elkaar kunnen leren kennen. Bij feestjes zijn er gescheiden ruimtes voor mannen en vrouwen. Tijdens de feestjes ontdoen de vrouwen zich van de zwarte abaya’s en tonen ze hun kleurrijke kleding en sieraden aan de andere vrouwen.

Qasr Al Hosn 67 (1024x678)

Als we het over bevolking hebben kunnen we eigenlijk niet om de allerhoogste persoon heen, nl. president Khalifa bin Zayed Al Nahayan. Hij is tevens de emir van Abu Dhabi.
Sheikh Khalifia is sinds 3 november 2004 president van de UAE. Hij werd president toen zijn vader Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan stierf. Zijn vader was de eerste president van de UAE, die werd gekozen bij de oprichting van de UAE in 1971. De eerste president wordt beschouwd als de “vader” van het land, zo belangrijk is deze man en zoveel wordt hij geëerd. Zijn afbeelding vind je terug op erg veel plaatsen in de stad. Zijn naam vind je terug in veel straatnamen en dergelijke. In 1976 werd hij benoemd tot onderbevelhebber van de strijdkrachten. Al Nahayan staat bekend als gematigd pro westers en hij heeft in 2005 de eerste voorzichtige stappen gezet naar een meer democratisch bestel voor de UAE door onder andere de helft van de leden van de Federale Nationale Raad indirect te laten kiezen door het volk. Concrete plannen alsmede een verkiezingsdatum zijn echter tot op heden niet vastgesteld.
Op veel plaatsen zoals hotels zie je vaak drie portretten naast elkaar hangen. Het zijn: Sheikh Zayed Bin Sultan Al Nahyan, Khalifa bin Zayed Al Nahayan en Mohammed bin Zayed Al Nahyan (kroonprins van Abu Dhabi). Opvallend detail van de portretten is dat de personen altijd van de camera afkijken. Nederigheid naar het volk?
Al Nahayan is een familienaam. Het huis van Nahayan is gevestigd in Abu Dhabi en is één van de zes heersende families van de UAE en al sinds 1761 aan de macht.

Verslag deel 10

Taal en communicatie

De officiële taal in de UAE is Arabisch. Omdat ongeveer 80% van de inwoners van Abu Dhabi afkomstig is uit niet Arabische landen is de meest gesproken taal gewoon Engels. Alle (verkeers)borden, geld, menu’s en dergelijke zijn tweetalig aangeven.
Het Arabisch is een Semitische taal en tevens de taal van de Koran. Het Arabische alfabet bestaat uit 28 letters. Schrijven doet men van rechts naar links, met uitzondering van de cijfers.
Als je in het buitenland op vakantie bent, vind ik het altijd leuk om een praatje te maken met de bevolking. Maar de Arabische taal en de klederdracht kan een barrière zijn. Je spreekt gewoon de Emirati niet zo snel aan.
De Engelse taal is zelfs zo overheersend dat Emirati in restaurants Engels spreken omdat de (meestal Filipijnse) bediening meestal geen Arabisch spreekt.

BORD10 (1024x678)
Eens stond ik in mijn auto langs de kant van de weg. Stopt er een auto naast me. Er zit een echtpaar in de auto. Het raampje gaat open. De vrouw achter de boerka stelt me een vraag. Das grappig dacht ik nog, een Emiraat die aan een buitenlander de weg vraagt. Ik hoor wat gemompel terwijl het lapje stof voor haar gezicht wat heen en weer wappert. Geen contact… De vrouw kijkt haar man en zegt waarschijnlijk tegen hem: “vraag jij het maar”. De man vraagt vervolgens de weg naar Ferrari World, terwijl we toch echt bij de grote moskee geparkeerd stonden. Strange!
In de lift van het hotel stond ik voor de tweede keer naast dezelfde emiraat. Ik trek de stoute schoenen aan en stel een vraag aan de jonge gast. De gast verontschuldigt zich vervolgens dat hij geen Engels spreekt.
Er is gewoon weinig contact met de Emirati en omgekeerd zullen de Emirati ook niet zo snel westerlingen aanspreken.
Het land mag dan wel tweetalig zijn met Engels als tweede taal, maar de verstaanbaarheid is vaak ver te zoeken. Bijna iedereen en vooral de Aziaten spreken Engels met een dialect waardoor ze slecht te verstaan zijn. Het doet me denken aan de Indiër Rajesh Koothrappali van de TV-serie de Bing Bang Theory.

Verslag deel 9

Emiraat Ajman

Over het emiraat Ajman valt weinig spectaculairs te vermelden. Eigenlijk is het alleen maar een stad met weinig bijzonderheden en misschien ook wel een saaie stad. Ajman de kleinste van de zeven Emiraten, heeft circa 250.000 inwoners en is slechts 0,3 % procent van het totale landoppervlakte. Het emiraat ligt aan de Perzische Golf en is aan alle zijden begrensd aan het emiraat Sharjah. De stad die een groot gedeelte van het emiraat beslaat, is net als veel andere UAE steden gelegen aan een kreek.
Heel het emiraat kan bijna geheel als stad beschouwd worden en gaat op in het grootstedelijk gebied, dat samen met Dubai en Sharjah één grote stad vormt. Als je niet op de hoogte bent merk je niet eens dat deze stad en het gebied feitelijk drie steden en drie Emiraten zijn. Ook in Ajman is al redelijk veel hoogbouw en moderne architectuur te vinden.

GEB07 Amber Gem Tower (1024x732)
Wandelend door de stad kom je weinig interessante dingen tegen. De stad is niet mooi, maar ook niet lelijk. Het is gewoon een drukke stad met veel economisch verkeer dat weinig te bieden heeft voor toeristen. Er zijn geen prestige projecten zoals Dubai dat wel heeft.
Ajman heeft zoals veel andere Arabische steden een Corniche. Deze kustboulevard biedt veel uitstekende faciliteiten voor wandelaars en strandrecreanten. Het strand is breed, heeft mooi geel zand en ligt midden in de stad waardoor het gewild is bij strandgangers en toeristen. Waarschijnlijk is de Corniche het meest bijzondere in de stad voor de toerist. Het beschikt over een aantal fastfoodrestaurants, koffieshops en kraampjes. De ‘Outside Inn’ is een populaire ontmoetingsplaats waar expats komen om wat te drinken. Aan de Corniche staan een aantal hotels, waaronder het Ramada, Ajman Palace, het Kempinski en het luxueuze Ajman Saray. Met een beetje geluk heb je uitzicht op zee.
Een saaie stad dus zonder echt mooie of toeristische dingen. Ik zou zeggen overslaan en doorgaan naar de andere Emiraten.

Klik voor meer foto’s

Verslag deel 8

Moskeeën

De UAE is een islamitisch land. In de steden zie je veel kleine moskeeën. De UAE telt in totaal meer dan 5000 moskeeën terwijl er maar acht kleine tot grote steden zijn. Dat betekent dus dat in de steden als Dubai en Abu Dhabi honderden moskeeën zijn. Dit is inclusief gebedsruimten die zich bijvoorbeeld op een vliegveld of op een school bevinden. De meeste moskeeën zijn in de regel klein en bevinden zich in alle stadswijken. In de moderne wijken met veel hoogbouw bevinden zich de moskeeën op de binnenpleinen tussen de hoogbouw hetgeen een contrastrijk beeld geeft. Veel kleine moskeeën zijn in de regel niet mooi, als ik zo eerlijk mag zijn. Sommige moskeeën zijn daarentegen extreem mooi. Ook in de architectuur van moskeeën is veel verschil. De Sheikh Zayed Moskee in Abu Dhabi is het absolute toppunt van de moskeeën in de UAE. Het is een van de weinige moskeeën die toegankelijk is voor toeristen. Niet-moslims mogen in principe niet in een moskee komen. Op de gebedsdag (vrijdag) trekken de moskeeën veel gelovigen die komen bidden. Vanwege de opkomst en hoge temperaturen verblijven de meeste gelovigen buiten het gebouw tijdens de dienst. De prediker is via luidsprekers ook buiten de moskee te horen. Het is een prachtig gezicht als de moslims op een willekeurige plek in de buurt van de moskee een tapijtje uitrollen waar zij vervolgens met het gezicht naar Mekka bidden. Diegene die naar binnen gaan doen buiten hun slippers uit. Vaak gaat dit gepaard met wasrituelen van voeten, handen en gezicht. Moskeeën hebben aparte ingangen en gebedsruimten voor mannen en vrouwen. De gedachte van deze maatregel komt voort uit het uitbannen van ‘onreine’ gedachten, die de aandacht van het gebed kunnen afleiden. Dat is op zich vrij logisch omdat moslims vaak voorovergebogen op het tapijtje bidden. Deze houding zou misschien voor een vrouw te veel onthullen… Opvallend is echter wel het percentage vrouwen dat naar een moskee gaat erg klein is hetgeen ik nog niet kan verklaren. Vrouwen zitten sowieso niet openbaar aan de buitenzijde van de moskee te bidden. GM10 Grote Moskee wp Moskeeën zijn in principe sobere gebouwen die totaal niet met Christelijke kerken te vergelijken zijn. Een moskee heeft alleen een eenvoudige gebedsruimte zonder beelden, schilderijen, banken en dergelijke. Desondanks kan een gebedsruimte erg mooi zijn qua architectuur. Als je de gelegenheid hebt een moskee te bezoeken moet je dat zeker doen. Een moskee heeft vaak een of meerdere lange, smalle torens: de minaretten. Deze verschenen vanaf het einde van de 7e eeuw. Vanaf een minaret roept de muezzin (ook wel muaddhin) vijf keer per dag op tot het gebed: de salat of salah, en herhaalt hierbij de sjahada (Islamitische getuigenis). Deze oproep wordt azan (ook wel adzan, athan) genoemd. Tegenwoordig worden de oproepen niet meer door mensen gedaan maar elektronisch via luidsprekers. De tijdstippen van de gebeden verschillen dagelijks afhankelijk van de maanstand(?). Om de gelovigen een beetje te “helpen” wordt via de luidspreker van de moskee een gebed of oproep “gezongen”. In veel steden heeft iedere moskee zijn eigen omroeper/prediker hetgeen tot een kakofonie kan leiden als de berichten/gebeden door de wijk/straat schallen. In Abu Dhabi is dit centraal geregeld. De prediker bevindt zicht in de Sheikh Zayed Moskee en via telefoonlijnen wordt het bericht naar alle moskeeën in de stad gezonden, waardoor in alle moskeeën dezelfde en gelijktijdig de gebeden te horen zijn.

Verslag deel 7

Kleding

In diverse artikelen lees ik dat sexy kleding als provocerend ervaren kan worden. Sommige plekken zoals moskeeën vereisen dat knieën en schouders bedekt zijn, maar dat is niet meer dan respect. Mijn ervaring is dat de diversiteit in kleding erg groot is. Westerse en oosterse vrouwen lopen “redelijk bloot”, dat wil zeggen topjes, rokjes e.d. Veel zakenlui zijn netjes gekleed in pak of colbert. In alle gebouwen is airconditioning en kan het zelfs koud binnen zijn. De “klap” als je vervolgens naar buiten loopt is des groter. Westerse kleding is geen enkel probleem in de UAE. Veel interessanter is, hoe kleedt zich de Arabier? Ik heb geen exacte cijfers maar denk dat ca. 70% van de inheemse bevolking in traditionele Arabische kleding loopt. Deze mannen lopen in een witte “jurk” (dishdasha / kandoras) al dan niet met een “theedoek” (gutra) op het hoofd en sandalen zonder sokken. Personeel in hotels e.d. draagt een tenue, die zijn in het algemeen niet inheems. Bij de vrouwen zie je veel diversiteit, van boerka tot modern, maar vaak in het zwart. De authentieke moslimvrouw draagt lange, ruim zittende (zwarte) kleding (abaya) en een ghimaar (grote, hangende hoofddoek) soms aangevuld met een niqaab (boerka, hetgeen het gehele gezicht bedekt, met uitzondering van de ogen). In een enkel geval worden zelfs de ogen nog bedekt met een doorzichtige doek of zonnebril. Onder de abaya draagt de vrouw normale (westerse) kleding die zelfs heel kleurrijk is. Bij feestjes zijn er gescheiden ruimtes voor mannen en vrouwen. Hierbij ontdoen vrouwen zich van de zwarte abaya, zodat zij hun kleurrijke kleding en sierraden aan de andere vrouwen kunnen laten zien.
Op de TV wordt het nieuws voorgelezen door mannen en vrouwen in traditionele kleiding. Hierbij is het gezicht van de vrouwen niet bedekt door een niqaab (boerka).
Het doel van deze kledingwijze is om de lichaamsvorm in zijn totaliteit, van zowel de man als de vrouw, te verhullen.

KL01 khimar

Op advertenties wordt vaak een gezin afgedrukt in traditionele kleding maar zonder de niqaab. Stereotype bestaat het gezin altijd uit man, vrouw, één zoon en één dochter.
Er zijn tal van redenen op te noemen waarom moslims zich kleden op deze manier. Degenen die zich westers kleden doen dit bijvoorbeeld om (eerder) een baan te krijgen, uit angst bekritiseerd te worden wanneer ze zich islamitisch zouden kleden of omdat ze het niet nodig vinden zich islamitisch te kleden. De moslims, die zich islamitisch kleden, doen dit omdat ze zich net zo willen kleden als profeet Mohammed. Immers profeet Mohammed is voor iedere moslim het grote voorbeeld.
De algemene voor iedereen geldende kledingregels in de islam zijn simpel. De kleding behoort wijd om het lichaam te zitten en niet strak op het lichaam te plakken, niet doorzichtig te zijn zodat de huid eronder te zien is en het behoort het lichaam (de awrah) te bedekken.
De awrah is het gedeelte van het lichaam dat door niemand anders gezien mag worden. De awrah van de man en vrouw zijn verschillend: die van de man is namelijk vanaf de navel tot aan de knieën, terwijl die van de vrouw het gehele lichaam behelst met uitzondering van haar handen en gezicht. Vandaar dat de vrouw verplicht is een hoofddoek te dragen.
Arbeiders met buiten functies zoals bouwvakkers en plantsoenmedewerkers bedekken hun gezicht geheel om verbranding en uitdroging tegen te geen.

Verslag deel 6

Alcohol

Vanwege de vrij strenge islamitische wetgeving kun je alcohol slechts in beperkte mate kopen en nuttigen in de UAE. Als niet-moslim mag je een paar liter alcohol belastingvrij invoeren en in een beperkt aantal vier en vijf sterrenhotels kun je alcohol nuttigen, ten minste als dat van de openbare ruimte gescheiden is. Drink echter geen alcohol als je van plan bent binnen een aantal uren te gaan autorijden, want op het gebied van alcohol in het verkeer heeft de UAE echt een zerotolerance beleid.
Het alcoholbeleid is sterk afhankelijk van het emiraat waarin je je bevindt. Zo is in het emiraat Sharjah alcohol sterk verboden en staat er zelfs gevangenisstraf op het bezit van alcohol. Het emiraat Ajman schijnt echter het walhalla van alcohol te zijn. Probleem is dus, als je alcohol koopt in Ajman je een groot risico loopt als je vervolgens door het emiraat Sharjah moet rijden om in Abu Dhabi te komen! Het schijnt zelfs voor te komen dat Aziaten met de auto tegen je aanrijden en vervolgens zeggen: “Nou zeg het maar. Wil je betalen of halen we de politie er bij….?” Je bent gewaarschuwd.
In totaal zijn er circa 10 winkels in Abu Dhabi waar alcohol te koop is en dat is best weinig voor een stad met een miljoen inwoners. Bij dit soort winkels zie je geen grote verlichte reclameborden, nee alleen een klein deurtje. Eenmaal binnen lijkt het op een slijterij zoals bij ons. Binnen zie je meestal geen Arabieren. Als zij alcohol willen kopen hebben ze ongetwijfeld loopjongens! Moslims drinken in principe geen alcohol, maar zoals voor alles wat verboden is geldt; het wordt toch gedaan. Moslims zullen nooit in het openbaar drinken. Ik weet niet hoe moslims moreel omgaan met het drinken van alcohol. Ik weet ook niet of het in de koran verboden is of het een ongeschreven wet is.
Om de verwarring te voorkomen dat Whiskysaus echt whisky bevat en daardoor niet verkocht zou worden heet deze saus in de UAE “Thousand Islands”.
Whisky’s zijn te koop van goedkoop tot duur. Als je afrekent krijg je geen bonnetje, want een bonnetje is bewijsmateriaal dat er alcohol verkocht is. Uitzondering daarop is weer als je met Visa betaalt.
Een tree Heineken bier van 24 blikken kost toch nog 160 Dirham = 40 euro! “Illegaliteit” moet blijkbaar betaald worden. De drank wordt in een zwarte tas gedaan, zodat niemand ziet wat er in zit. Maar iedereen die deze zwarte tassen ziet weet natuurlijk dat er alcohol in zit! In een restaurant betaal je ca. 35 Dirham (ca. 9 euro) voor een glas bier van een halve liter.

Verslag deel 5

Emiraat Ras Al Khaimah

Het emiraat Ras Al Khaimah is de meest noordelijke van de zeven Emiraten en gelegen van de Perzische golf. De stad ligt letterlijk aan de voet van het Hadjar gebergte. Na een reis door het vlakke UAE is het zicht op dit gebergte een aangename verrassing. Het gebergte op de achtergrond geeft de stad een prachtige horizon. Het kale gebergte heeft een bepaalde aantrekkingskracht. Je wil er letterlijk naar toe. Aan de andere zijde van het gebergte ligt een enclave van Oman. Zoals diverse andere steden in de UAE is Ras Al Khaimah ook gebouwd aan een kreek. De stad bestaat uit twee wijken, de oude stad en Nakheel, die elk aan een zijde van de kreek liggen. Ras Al Khaimah is het enige emiraat dat zowel een stuk woestijn, stukken groen, mangroven als bergen op zijn grondgebied heeft. GEB02 Jullfar Towers (1024x525) De stad heeft voor de toerist eigenlijk weinig te bieden. De stad heeft weinig uitgesproken dingen die de moeite zijn om te bezoeken. Dit geldt ook voor de cultuur. Slechts enkele oude torentjes staan er nog in de stad. Er is betrekkelijk weinig moderne hoogbouw te bekennen. Het meest in het oog springende is het super moderne kantoor van Etisalat met de golfbal boven op het gebouw. De twee Jullfar torens met circa 45 verdiepingen zijn de hoogste gebouwen van de stad. De twee grote torens geven de stad een controversieel beeld. Enerzijds is dit het begin van de verstedelijking met moderne hoogbouw en anderzijds verstoort dit het authentieke karakter van de stad, die vooral uitblinkt in zijn originele Arabische cultuur met veel souqs. En dat is dan meteen het meest bijzondere van de stad. De stad is nog steeds zoals het vroeger was. De stad is echter ideaal voor diegene die rust zoekt. Op diverse resorts kan men heerlijk op het strand luieren en onthaasten. Er zijn diverse luxe resorts aan de kust gelegen tussen Ras Al Khaimah en Umm Al Quwain. Vooral het resort Al Hamra heeft een prachtige kreek met een binnenhaven en vakantiewoningen. Bij Mina Al Arab liggen diverse kunstmatige eilanden die waarschijnlijk vanwege de recessie nog niet voorzien zijn van woningen. De stad heeft een nationaal museum, maar dat heb ik helaas gemist. Anderzijds verwacht ik dat dit museum niet veel afwijkt van andere museums in de andere Emiraten. Veel heeft de stad en het emiraat dus niet te bieden. Als je je echt verveelt, kun je nog altijd naar één van de vijf moderne mall’s. Natuurlijk is er ook nog het Ice Land Water Park, dat met 250.000 vierkante meter het grootste waterpark is van de UAE.

Klik voor meer foto’s

Verslag deel 4

Emiraat Fujairah

Fujairah ligt als enig emiraat aan de Golf van Oman aan de oostkust aan de Golf van Oman. De zes andere Emiraten liggen aan de Perzische Golf (westkust). Het emiraat wordt van de overige zes Emiraten gescheiden door het Hadjar gebergte en is in tegenstelling tot de andere Emiraten bijna volledig bergachtig. Reizen in en rond Fujairah en de omliggende steden van Khor Fakkan, Kalba en Masafi is eenvoudig sinds de aanleg van de moderne snelwegen na de onafhankelijkheid in 1971. Fujairah heeft twee belangrijke verbindingsroutes vanuit Dubai en Sharjah. Deze verbindingsroutes bevinden zich hoofdzakelijk in woestijnen die van tijd tot tijd voor prachtige panoramische uitzichten zorgen over de woestijnduinen. In sommige delen van de woestijn is het zand oranje kleurig wat prachtig is om te zien. Met een beetje geluk zie je kamelen door de duinen lopen. Ik zag zelfs een ezel in het wild. Beide verbindingswegen gaan net voor Fujairah over in bergwegen. Hoewel de bergen kaal zijn, is het uitzicht spectaculair. De wegen slingeren, dalen en stijgen heerlijk door het lage gedeelte van het gebergte. De wegen zijn relatief rustig en de kwaliteit van het wegdek is goed, waardoor het heerlijk rijden is. Afhankelijk van de route is het stuk door de bergen circa 30 tot 40 kilometer voordat de stad Fujairah opdoemt. Hoogbouw, dat als eerste wordt waargenomen, heeft ook hier zijn intrede gedaan, zij het op beperkte schaal. In de hoofdstraat staat de hoogbouw netjes op een rij en geeft een moderne indruk van de stad. De stad is vrij overzichtelijk en ten opzichte van Dubai en Abu Dhabi is het verkeer in Fujairah veel minder gestrest. In de stad zijn op diverse plaatsen in het midden van de rotondes kunstbeelden geplaatst. Vooral de enorme valk met gespreide vleugels nabij de luchthaven is een bijzonder kunststuk vanwege zijn grootte en expressie. KUN01c Vogel (1024x678) Het drinken van alcohol is alleen toegestaan in een aantal aangewezen hotels en vanaf 2000 in een enkele bars. Fujairah heeft een Corniche – een kustboulevard – aan de zuidkant van de stad. Het ligt enigszins van de stad verwijderd. Er is echter geen strand aan de Corniche. Goudgele zandstranden zijn noordelijker. Hoewel het lekker wandelen is aan de Corniche zijn er toch geen restaurantjes en terrasjes. De boulevard mist wat gezelligheid ondanks dat de Corniche goed verzorgd is. Het emiraat kent een groot aantal forten. Sommige dateren uit de 15de eeuw. De forten werden gebruikt ter verdediging en om indringers buiten te houden. Vanwege de strategische ligging is de regio een fel bevochten gebied geweest. Enkele noemenswaardige forten zijn Al Bithnah Fort, Al Hayl Fort, Awhala Fort en het Fujairah Fort dat midden in de stad ligt in Heritage Village. Het Fujairah Fort is een van de grootste forten van de Emiraten, maar het was niet toegankelijk toen ik er was. Het Heritage Village is uniek in zijn soort, vanwege zijn grootte. Het gehele dorp is ommuurd en toegankelijk via een aantal poorten en/of poortgebouwen. Een groot gedeelte van het terrein is echter leeg en kaal. Op diverse plekken staan diverse eenvoudige huisjes die op hun beurt ook weer ommuurd zijn. De huisjes zijn erg eenvoudig en primitief en bestaan uit een rechthoekige ruimte met een puntdak gemaakt van palmbladeren. Het is aannemelijk dat in deze minidorpjes gezinnen en/of families woonden. Naast de ommuring van het Heritage Village bevindt zich het Fujairah museum met voornamelijk archeologische vondsten en gebruiksvoorwerpen, zodat alle historische bezienswaardigheden van de stad in een keer bezocht kunnen worden.

Klik voor meer foto’s

Verslag deel 3

Emiraat Umm Al Quwain

In mijn verslag neem ik je mee in de zeven Emiraten die de UAE kent. Ondertussen ben ik in alle Emiraten geweest, maar ook in alle grote steden die het land heeft. Ik begin bij het Emiraat Umm Al Quwain. Komende vanuit Ras Al Khaimah kom je eerst langs een enorm Antonov vliegtuig dat naast de snelweg staat. Je vraag je af, hoe is dat enorme kreng hier in hemelsnaam gekomen. Latere bestudering van Google Maps leerde me, dat hier een vliegveld ligt. Het monster daar krijgen was dus niet zo moeilijk. Op een rotonde aan het begin van de stad word ik geconfronteerd met een prachtig kunstwerk/monument. Midden op de rotonde staat een enorme zuil met een vogel er op. Erom heen staan zes witte steigerende paarden. Dat belooft wat, dacht ik, maar de stad pakte anders uit dan ik toen dacht. Als je alle andere Emiraten gezien hebt en je komt in het emiraat Umm Al Quwain word je overvallen door het enorm grote verschil met de andere Emiraten. Umm Al Quwain is het meest authentieke emiraat van de UAE. Het is ondenkbaar, maar vijftig jaar geleden zagen Abu Dhabi en Dubai er net zo uit. Deze stad is echter stil blijven staan in zijn ontwikkeling. Het emiraat heeft blijkbaar duidelijk minder geld, lees olie-inkomsten. In de stad zie je veel souqs (Arabische markt). Was je vroeger geen ambachtsman, dan was je handelaar. In alles werd gehandeld, van dadels tot kamelenvlees en van brood tot kleding. In deze moderne tijd is daar een heel scala aan voorwerpen bij gekomen, denk aan telefoonhoesjes, aanstekers, zaklantaarns, enz. Umm Al Quwain is een arme stad. Heel het oude centrum bestaat uit oude huisjes, zandpaden en slechte wegen. De auto heeft echter ook hier zijn intrede gestaan en overal staan ze geparkeerd. UAQ04 Umm AL Quwain (1024x592) Het oude centrum ligt op een schiereiland. Deze uitloper creëert een natuurlijke lagune. Het vormt de ideale plek voor een vakantieresort met hotels aan zee, een boulevard, strand en een jachthaven in de lagune. Maar, de ontwikkeling van de stad is anders gelopen. Umm Al Quwain is het blijkbaar niet ‘gelukt’ of heeft er niet voor gekozen om zich te ontwikkelen tot een vakantieparadijs, zoals dat de andere Emiraten hoofdsteden wel is gelukt. Toerisme staat hier op een laag pitje. Toch heeft de stad  verwoede pogingen gedaan mee te komen in de ontwikkeling van het toerisme om zo inkomsten te genereren. 30 kilometer buiten de stad nabij het plaatsje Al Hamra is in navolging van de Palmeilanden in Dubai eveneens een stuk land in zee opgespoten, ongetwijfeld met de bedoeling dit eiland te ontwikkelen tot een vakantieparadijs. Maar het heeft anders uitgepakt, het kunstmatige schiereiland is (nog steeds) voor het overgrote deel leeg. Het heeft ongetwijfeld ook met de recessie van 2007 te maken, die grote projecten in dit land heeft stil gelegd. Enkele resorts en hotels zijn een van weinige bouwwerken die zich op het eiland bevinden. Voor de rest is het een kale vlakte. Je vindt er ongetwijfeld erg veel rust! Als je je verveelt kun je altijd nog naar twee waterparken, die in de buurt liggen. Een ideale locatie voor de zonaanbidder. Op 40 minuten rijden ligt de bruisende stad Dubai.

Verslag deel 2

Zandstorm

Het is weekend en ik besluit naar Dubai te gaan. Gisteren en vandaag hangt de lucht vol met stof dat uit de woestijn omhoog wordt geblazen door de harde wind. Ik weet niet wat het weer in Dubai is, maar ik neem de gok dat het daar misschien mee valt. Het is per slot van rekening 150 kilometer verder. Op de snelweg buiten de stad neemt de stof al snel toe. Bij het benzinestation dragen de pompbediendes brillen om hun ogen te beschermen tegen het fijne stuifzand. Ik vervolg mij weg, maar helaas neemt de stof richting Dubai niet af maar eerder toe. Logisch, want de hele snelweg tussen Abu Dhabi en Dubai ligt in een woestijn. Het gaat nog steeds goed en ik heb nog steeds hoop, dat het minder waait in Dubai. Het dunne stuifzand waait sierlijk van rechts naar links laag over de snelweg. Het zand neemt toe en het zicht wordt steeds minder. Soms is het zicht maar 30 meter. Ik rijd veel te hard, maar durf niet te remmen, omdat ik bang ben dat een idioot achter mij binnen komt rijden! Rijdend op de tweede rijbaan probeer ik het rustig aan te doen. De eerste rijstrook vermijd ik, omdat daar misschien zeer langzaam rijdend vrachtverkeer is. Ik zet mijn alarmlichten aan in de hoop dat ik gezien word. De meeste auto’s rijden nog steeds zonder licht. Op de vijfde rijstrook vliegen de auto’s nog steeds met hoge snelheid voorbij en op veel te korte afstand. Idioten zijn het. Hersenloos. Zijn ze onsterfelijk of zo? Plots zie ik voor mij op alle rijstroken het verkeer stil staan en besef dat er ongeluk is gebeurd. Ik rem, kijk in de spiegel, leg mijn hoofd tegen het hoofdsteun en hoop heel erg hard, dat de auto achter mij ook op tijd zal remmen. Ik zie hem slingeren en ik hoor auto’s met piepende banden tot stilstand komen. Phoe, alles om mij heen staat stil. Ik ben niet geraak en ik heb zelf ook niemand geraakt. Langzaam rijden we door. Ondertussen ligt de weg vol met brokstukken. Dit moet een mega ongeluk zijn. Het moet een kettingbotsing zijn. Auto’s staan schots en scheef stil op de weg. Sommige staan 180 graden gedraaid. Auto’s met blikschade staan in het zand naast de weg. Het zijn er misschien wel tien bij elkaar. Ondertussen probeert het rijdend verkeer respectloos zijn weg te vinden tussen de wrakstukken, het glas en de troep. Iedereen rijdt door! Auto’s wisselen veelvuldig van rijstrook om de wrakstukken te vermijden. Een enkele politieauto staat er machteloos tussen met zwaailichten. 30 meter verder een zelfde verhaal. Ook hier zijn veel auto’s op elkaar geknald. Met een trillend been van de zenuwen wurm ik mij er door heen. Hier moet ik zo snel mogelijk uit zien te komen. Ik wil zo snel mogelijk teug naar Abu Dhabi veilig in mijn hotel. De eerste beste afslag keer ik om naar Abu Dhabi. Gelukkig is het in deze richting minder druk. Spoedig zie ik op de andere baan de chaos waar ik net doorheen ben gewurmd. Ondertussen staat er een hele file voor het ongeluk. Ambulances rijden met hoge snelheid de file in. Hopelijk gaat alles goed. Ik realiseer dat deze chaos nog minstens een hele dag gaat duren. De weerverwachtingen zijn niet goed. Auto’s moeten weggesleept worden. Gewonden moeten zo snel mogelijk opgehaald worden. Wat een ellende. Ik ben door het oog van de naald gekropen, maar ik moet nog een uur terugrijden naar Abu Dhabi en moet dus nog een uur met volle concentratie rijden. De drukte en het stuifzand vallen mee. Ongeschonden kom in terug bij het hotel. Wat een bizarre ervaring in mijn leven.

Verslag deel 1

Het verkeer in de Verenigde Arabische Emiraten (UAE)

Het verkeer in Abu Dhabi is niet eenvoudig. Laat ik eerlijk zijn, Arabieren rijden als horken, of moet ik “jurken” zeggen? In het verkeer geldt in het algemeen het recht van de sterkste. Kijk mijn auto eens groot en sterk zijn, ik heb een V8… Arabieren zijn niet galant in het verkeer. Auto’s stoppen niet bij een zebrapad als een voetganger staat te wachten om over te steken. Je zult echt een voet op de weg moeten zetten voor ze stoppen, en dan nog rijden ze hem er liever af. En als je zelf als automobilist netjes voor een zebrapad staat te wachten zitten ze achter je te toeteren, dat je moet doorrijden. De maximale snelheid op een snelweg is meestal of 100 of 120 km/u. Soms word je pas bij een snelheid van 20 km boven de toegestane snelheid beboet. Dat wordt zelfs op de borden zo aangegeven.
In de steden en op de snelwegen barst het van de flitspalen. Mobiele camera’s zijn een zeldzaamheid. Voor de flitspalen remt men in algemeen af tot de aangegeven snelheid plus 5 tot 10 kilometer. Er is blijkbaar een ruime marge voordat de camera’s reageren. Soms vliegt men (bewust) met hoge snelheid langs de camera’s. Deze chauffeurs weten waarschijnlijk dat de camera niet functioneert. Het is aannemelijk dat net als bij ons niet alle kastjes altijd voorzien zijn van een camera. Maar hoe weet je dat? De maximale snelheden worden massaal overtreden, ook in de stad. Het maakt daarbij niet uit of een politieauto naast je rijdt! Met massaal bedoel ik dat circa 90 % te hard rijdt. Bijna iedereen maakt zich er schuldig aan. Het schijnt een sport te zijn. De overheid doet er nauwelijks iets aan.
Doorgetrokken strepen, verdrijvingsvlakken, who cares. Verkeersregels zijn er om te overtreden. Het mooiste zijn de rotondes met drie rijstroken. Sta er niet van te kijken als de auto op de linker rijstrook zijn stuur omgooit om rechtsaf te slaan en je afsnijdt! Het liefst zonder richtingaanwijzer, want die gebruiken ze sowieso liever niet. Hetzelfde maakte ik mee op de snelweg. Een automobilist “miste” bijna een afslag. De man op de 5e rijstrook gooide zijn stuur om en reed bijna haaks over de snelweg naar de uitvoegstrook, waar hij niet op kon omdat deze rijstrook vol stond met uitvoegend verkeer. Hij bleef noodgedwongen haaks op de rechter rijstrook stil staan met aankomende verkeer op dezelfde rijstrook… Ik bedoel maar. Auto’s voegen vaak pas op het allerlaatste moment uit.
Op de snelweg voegen auto’s uit op de invoegstrook. Tegen het verkeer in dus. Als je er achter komt dat je verkeerd op de snelweg zit, rijd je achteruit over de vluchtstrook terug. Soms rijden ze dan zelfs tegen het verkeer in over de vluchtstrook. Hoe raken deze auto’s omgedraaid op de snelweg, vraag je je af? Kleine kinderen zitten meestal los voor in de auto. Baby worden meestal vastgehouden door de bijrijdster.

AD010 Abu Dhabi (1024x515) In de stad stoppen auto’s voor groen licht op een doorgaande rijstrook, omdat de naastgelegen uitvoegstrook vol met verkeer is. Waarom zou je achteraan aansluiten? Dat het achterop komend verkeer met hoge snelheid op de doorgaande rijstrook te maken krijgt met een idioot die op hun rijstrook stil staat interesseert ze geen zier. Het ergste wat je kan gebeuren is, dat je er frontaal bovenop knalt. Toch!
De Arabier rijdt dus bijzonder slecht en kan totaal niet anticiperen. Dat kan ook niet, want meestal zijn ze aan het telefoneren, niet handsfree wel te verstaan. Of ze zijn met andere dingen bezig op hun GSM. Bumperkleven is eveneens een sport van de Arabier. Maar wie is eigenlijk deze Arabier? 80% van de bevolking is buitenlander, dus als je weer eens zit te schelden op het asociale verkeersgedrag van de Arabier is de kans groot dat het een buitenlander is, die de slechte gewoontes van het land heeft overgenomen. Het idee dat een groot gedeelte van de bevolking uit Azië komt, waar veilige rijders überhaupt niet bestaan, verklaart het slechte verkeersgedrag in de UAE. Of generaliseer ik nu te veel? Het ergste is, dat je zelf de slechte gewoontes ook gaat overnemen.
Het verhaal dat moslima geen auto mogen rijden klopt niet, ze rijden gewoon auto.
Snelwegen bestaan meestal uit 2 x 5 brede banen net als in Amerika. Net als in Amerika hoef je niet per se zoveel mogelijk rechts aan te houden. Rechts inhalen is toegestaan. Het advies is “keep in lane”.
De Arabier rijdt vaak rond in een dikke witte V8 zoals de Toyota Landcruiser of de Nissan Patrol. De ramen zijn meestal zwart geblindeerd hetgeen verklaart dat ze niks zien en overal tegenaan rijden. Naast medeweggebruikers zijn ook paaltjes, borden, besturingskasten, vangrailzen niet veilig. Alles wordt kapot gereden.
Trottoirbanden zijn meestal 15 tot 40 cm hoog hetgeen voorkomt dat auto’s op het trottoir parkeren. Goed bedacht, maar 25 cm puntstukken in trottoirbanden vallen niet op waardoor de automobilist soms de hele onderkant van zijn auto aan gort rijdt.
Benzine kost in de UAE ongeveer 170 Dirham/liter, dat is 42 cent/liter….. (2015). Een schijntje dus met Nederland. Dit verklaart waarom iedereen in de UAE een dikke auto rijdt. Kleine auto’s zijn een zeldzaamheid. Het barst van de dikke SUF’s, Mercedessen en andere vette auto’s. Alle auto’s hebben een automatische versnellingsbak. Alweer zie je hier veel parallellen met Amerika. UAE is ook een land van supercars zoals Ferrari, Lamborghini, Maserati, Ford Mustang, Chevrolet Viper, Corvette enz. Dit soort supercars zie je echter wel veel meer in Dubai dan in Abu Dhabi. In Dubai is zelfs de politie in het bezit van enkele Lamborghini’s. Tja, niets is te zot hier. Uiteraard is er in Abu Dhabi een Porsche, Ferrari en Maserati dealer. In Dubai nog veel meer dealers.
Jonge rijke Arabieren mogen niet achter vrouwen aanzitten puur voor het vermaak. Alcohol mag ook niet. Wat blijft er dan over om je jezelf een beetje te vermaken? Een supercar aanschaffen en een beetje de stoere bink uithangen. Vervolgens geef je bij ieder stoplicht een dot gas tot de toerenteller in het rood staat. Niet zelden wordt de snelweg gebruikt als racecircuit waar supercars met absurde snelheden onverantwoord snel en regelmatig tussen de auto’s door van rijstrook wisselen. Het mag hier allemaal. Het kan hier allemaal. Niemand die er iets van zegt. Welkom in de UAE.
Fietsen is een verhaal apart in de UAE. Ze vormen in de stad maar ook daarbuiten een zeldzaamheid. En als je ze ziet zijn het afgetrapte fietsen. Fietsen op de primaire wegen van de stad is onmogelijk, omdat het levensgevaarlijk is. De wegen zijn er niet op gemaakt en de auto’s rijden allemaal te hard. Wat overblijft, is fietsen op de secundaire wegen van het woonblok dat opsloten zit tussen primaire wegen van de stad, zodat je niet ver komt. Fietspaden zijn zeldzaam in de UAE.
Soms zie je op de snelwegen op de vluchtstroken wielrenners. Net als voetgangers overigens. Die worden gewoon opgepikt op de snelweg. Mensen staan op de brug van een snelweg te vissen met de auto op de vluchtstrook geparkeerd.
Brommertjes zijn er niet. Zware motoren zie je bijna niet, een enkele Harley en een racer uitgezonderd. Racers maken soms de nacht onveilig door met hoge snelheid en jankende motoren over de stille wegen te rijden. Op de snelweg rijdt de racer het liefste in zijn T-shirt, uiteraard met snelheden van 160 km/u of meer. De rest van de spaarzame tweewielers zijn lichte motoren, meestal als pizza-koerier.
Eens zag ik op de vijfde baan van de snelweg twee lichte motoren rijden met een snelheid van circa 130 km/uur. De automobilist vond het niet snel genoeg gaan en kon ook niet rechts inhalen. Hij ging vervolgens op een meter afstand van de motoren rijden met 130 km/uur. Er hoeft maar iets mis te gaan…. Poging tot doodslag zou in Nederland de straf zijn.
Het rijbewijs voor Europeanen is ook geldig in de UAE. Voor de UAE hoef je geen internationaal rijbewijs aan te vragen. Met ons rijbewijs ben je gemachtigd deel te nemen aan het verkeer of om auto’s te huren.
Kentekens in de UAE bestaan uit een serienummer en meestal een vijfcijfer volgnummer. Het volgnummer kan ook bestaan uit 4, 3, 2 of zelfs 1 cijfer. Kortere volgnummers moeten aangekocht worden, daarbij geldt; hoe korter het nummer hoe duurder het kenteken. Er zijn dus maar 9 auto’s per serienummer per emiraat die met 1 cijfer rondrijden. Zie je nummer 1, dan heb je enorm geluk, want dat is de president.
Alle verkeersborden worden tweetalig aangegeven (Arabisch en Engels).

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Appartement, Hotel, Rondreis, Stedentrip en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.